Lekcje pianina dla dzieci

..jeżeli pomożemy Dziecku rozwinąć muzykę, która jest w Nim, uczynimy Je istotą nie tylko lepszą i szlachetniejszą, lecz również bardziej szczęśliwą..

Jest wiele powodów, dla których decydujemy się posłać nasze Pociechy na lekcje muzyki.

Niewątpliwie najcenniejsze w nauce muzyki jest to, że rozwija naszą wrażliwość na świat oraz uczy rozpoznawać, nazywać i wyrażać własne emocje. Muzyka jest uniwersalnym językiem, pobudza nasz umysł do pracy i wyzwala dobre emocje.

W swojej pracy z Dziećmi, Młodzieżą ( a także dorosłymi) poza tradycyjną nauką grania z nut, wprowadzam elementy improwizacji, harmonii. Gra na instrumencie ma służyć przede wszystkim nam, dlatego granie znanych melodii, akompaniowanie i śpiewanie ukochanych piosenek oraz prosta improwizacja czy granie ” ze słuchu”  należą według mnie do podstawowych umiejętności każdego, nawet małego, pianisty.

Wieloletnie doświadczenie pracy w szkole pokazało mi, jak wielkim problemem u Dzieci jest brak umiejętności improwizacji i zabawy muzyką.
Myślę, że system, który dąży do kształcenia jak najwybitniejszych pianistów, zostawia mało czasu na zabawę muzyką. Moim celem w pracy z Dziećmi jest wszechstronny rozwój, nakierowany na naukę ale też improwizację i tworzenie. Sama miałam to szczęście, że kończąc szkołę muzyczną I stopnia umiałam improwizować i grać ze słuchu. Dano mi czas i wolną przestrzeń, abym mogła eksperymentować. Dziś wielką radością i odskocznią jest dla mnie improwizacja i rozrywka.

Meloman czy Wirtuoz?

Często słyszę, że gra na pianinie nie jest dla każdego. Mówi się, że jedynie wielkie talenty powinny iść muzyczną drogą.
Nie zgadzam się z tą opinią, i bardzo ubolewam, że jest tak powszechna.
Oczywiście, każdy z nas rodzi się z innym potencjałem. Nie da się ukryć- nie wszyscy mogą zostać światowej sławy wirtuozem.
Jednak w każdym z nas drzemie pewien talent, który należy pielęgnować. Celem grania nie powinien być tylko namacalny sukces. Celem powinien być rozwój osobisty i radość z tego, co się robi. Tak jak taniec, pływanie czy szachy- to nie sukces, ale przede wszystkim rozwój własny są celem samym w sobie.

Każdy, kto rozpoczął swoją przygodę z pianinem wie, jak bardzo cieszą własne postępy i nabywane umiejętności. Niezależnie od tego, czy szczytem naszych możliwości jest „Wlazł kotek” czy utwory Czernego, Bacha lub Chopina-muzyka, którą tworzymy i która wychodzi spod naszych palców jest wyjątkowa.

Zaczynając przygodę z nowym Uczniem zakładam, że pomogę Mu odkryć talent, który jest w Nim. Czasem ten talent jest wielki, czasem skromny. Ale radość Dziecka z odkrywania muzyki zawsze jest ogromna i przynosi, także mi, wiele satysfakcji.

Gra na pianinie umożliwia głębsze rozumienie i przeżywanie muzyki. Pozwala nam stać się prawdziwym melomanem.

Zaangażowanie Rodzica a sukcesy Dzieci.

Zawsze podkreślam, że sukces Dziecka w dużej mierze zależy od wsparcia Rodziców.

Po lekcji Dziecko zostaje z muzyczną wiedzą same. I tu najważniejszą rolę odgrywa Rodzic. To On wspiera Dziecko w domu i zachęca do samodzielnej pracy.

Nauka grania wymaga pewnej dyscypliny i systematyczności. Ważne jest regularne ćwiczenie, małe kroki, które powoli składają się na duży sukces Dziecka. Nawet 10 minut- ale codziennie- przynosi widoczny efekt.Jest to bardzo ważne również dla Ucznia. Widząc postępy chętniej pracuje i angażuje się w to co robi.

Każdy talent musi być wsparty pracą.

W czym pomaga nauka gry na pianinie?

Warto pamiętać, że nauka gry na pianinie pomaga Dziecku podczas kształcenia ogólnego:

– znajomość nut i rytmu ułatwia naukę matematyki (m.in.ułamki),
– kojarzenie znaku muzycznego z dźwiękiem przyspiesza umiejętność czytania,
– rozwój słuchu muzycznego ułatwia naukę języków obcych,
– występy na scenie łagodzą strach przed wystąpieniami publicznymi.

Dzięki nauce gry na instrumencie dziecko ćwiczy i rozwija w sobie:
– umiejętność skupienia się,
– rozwój logicznego myślenia,
– wrażliwość artystyczną,
– koordynację ruchową,
– poczucie czasu,
– poczucie rytmu,
– pamięć słuchową, wzrokową, muzyczną,
– zdolności manualne,
– słuch muzyczny,
– systematyczność,
– zdolność do pracy w zespole,
– wiarę we własne siły,
– odporność na stres,
– stabilność emocjonalną


Na górę