Różne drogi edukacji muzycznej

Wielu Rodziców słyszy w pewnym momencie od swoich pociech: ”Mamo, Tato- ja chcę grać!”

Często pytacie mnie, która szkoła będzie najlepsza dla Waszego Dziecka. Wybór szkół i placówek oferujących naukę gry na instrumencie jest coraz większy – ogólnokształcące szkoły muzyczne , popołudniowe szkoły muzyczne (państwowe, prywatne), ogniska muzyczne, domy kultury, lekcje prywatne. Wszyscy szukamy najlepszego rozwiązania. Co będzie najlepsze dla Waszego Dziecka?


Zanim zdecydujemy się na którąś opcję warto pomyśleć, co dla nas znaczy „najlepsze”.
Najlepsze: Miejsce, gdzie jest dobra kadra, dobry program nauczania… Miejsce otwarte na Dziecko, nowoczesne w podejściu do nauczania… Miejsce szanujące tradycję ,… Miejsce gdzie…no właśnie, jakie wartości ważne są dla Was, Rodziców?


Warto odpowiedzieć sobie na pytania:
1.Jakie są Wasze oczekiwania w stosunku do Dziecka i Jego edukacji oraz jakie będzie Wasze zaangażowanie w edukację muzyczną Dziecka?
2.Czy sposób nauczania i podejście do muzyki, które proponuje nauczyciel, jest zgodne z tym czego oczekujecie Wy,jako rodzice?


W edukacji ważna jest relacja uczeń-nauczyciel.Każdy z nas jest inny. Dopasowanie pod względem charakteru jest istotne, tym bardziej że nauka gry na instrumencie odbywa się w szczególnych warunkach i jest to relacja bardzo bliska.
Jeśli Wasze Dziecko jest żywo zainteresowane muzyką i graniem, to na samym początku ustalcie, ile czasu jesteście w stanie poświęcić na edukację swojego młodego artysty/artystki 🙂 oraz na czym Dziecku i Wam zależy najbardziej. Oczekiwania powinny iść w parze z zaangażowaniem.


Co warto wiedzieć wybierając sposób nauczania?

Ogólnokształcące Szkoły Muzyczne mają duże wymagania i dążą do kształcenia wirtuozów-solistów, skupiają się na klasycznym repertuarze. Plusem takiej szkoły jest organizacja-wszystkie zajęcia ogólnokształcące i muzyczne są połączone. Minus to niewątpliwie podporządkowanie się pod wymagania programowe szkoły.


Popołudniowe szkoły muzyczne mają podobne wymagania programowe, zajęcia odbywają się popołudniami. Są niewątpliwie dla tych najwytrzymalszych Dzieci i rodziców (logistycznie są bardzo wymagające).
Domy kultury, lekcje prywatne to alternatywa dla osób, które chcą iść własnym rytmem i rozwijać się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, bo muzyka to nie tylko klasyczny Bach, czy Mozart.


Czy ukończenie szkoły muzycznej gwarantuje nam zdobycie umiejętności na najwyższym poziomie?
Na to nie ma jednoznaczej odpowiedzi. Sukces w nauce zależy prawie wyłącznie od pracy Dziecka i zaangażowania Rodziców. Nie ma „cudów” i tylko systematyczna praca pozwala osiągnąć zamierzone cele. Duża w tym rola Rodzica, który musi zadbać o organizację pracy w domu, dobre warunki do ćwiczeń. Oczywiście, szkoły mają swój rytm (egzaminy, przesłuchania) i są osoby, które potrzebują takiej motywacji. Zanim jednak poślecie Dziecko do takiej szkoły, bądźcie pewni swojej decyzji. Poświęcając najlepsze lata dzieciństwa warto mieć pewność, że jest to kierunek, który jest zgodny z upodobaniami Dziecka.


Umuzykalniajcie Dzieci. Rytmika, warsztaty, koncerty muzyczne, to świetna okazja aby zainteresować Dziecko muzyką. Nie jestem zwolennikiem nauczania gry na pianinie malutkich, trzy-, czteroletnich Dzieci. Dajmy im szansę poznać muzyczny świat, nauczyć się śpiewać, słuchać, czuć muzykę, poznawać różnorodne instrumenty. Bez tego nie da się być dobrym muzykiem, instrumentalistą.
Nie ma systemu idealnego, nie ma idealnych szkół i idealnych nauczycieli. Są mądre wybory, które zależą od Was. W tym wszystkim musi liczyć się Dziecko, niekoniecznie nasze wizje.
Pozdrawiam i życzę udanych decyzji 🙂


©Powyższy tekst jest objęty prawami autorskimi, jeśli chcesz skopiować jego część lub całość, podaj źródło-  adres mojej strony internetowej www.GraMisie.pl .


Na górę